Crezul de la Niceea

Crezul de la Niceea

 

In Crezul de la Niceea noi marturisim: "Cred intru una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca Biserica". Ce inseamna aceste cuvinte? 
 
Una inseamna ca Biserica este una, singura, fiindca Dumnezeu este unul. "Un trup si un Duh ... o nadejde ... un Domn.. o credinta, un botez, un Dumnezeu si Tatal tuturor" (Efes. 4, 4-6). In marea Sa rugaciune arhiereasca, Iisus s-a rugat ca Biserica sa fie "una", asa cum El si Tatal sunt una (Ioan 17, 22). 

Sfanta. Biserica este sfanta fiindca Domnul nostru a facut-o astfel. "Si Hristos a iubit Biserica, si pe Sine S-a dat pentru ea, ca sa o sfinteasca, curatind-o cu baia apei prin cuvant si ca sa o infatiseze Siesi, Biserica slavita, neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, ci ca sa fie sfanta si fara de prihana" (Efes. 5, 25-27). Si nu numai  ca Biserica este sfanta, dar ea tinteste sa ne faca si pe noi sfinti, adica deosebiti de lume, dupa voia lui Dumnezeu. 
 
Soborniceasca. Biserica Ortdoxa este soborniceasca, adica intreaga, fiindca a pastrat intregul credintei lui Hristos peste veacuri fara a adauga sau a scoate ceva din acea credinta dumnezeieste descoperita. Din aceasta  pricina a ajuns a fi cunoscuta ca Biserica "Ortodoxa", adica Biserica ce a pastrat dep1ina si adevarata credinta a lui Hristos. Crestinii ortodocsi cred ca Biserica, ce are pe Insusi Hristos drept cap si care este templul Duhului Sfant, nu poate rataci. 

Glasul ei este glasul lui Hristos in lumea de astazi. Cuvantul Ortodox se aplica Bisericii Ortodoxe spre a arata ca ea a pastrat adevarata "credinta data sfintilor o data pentru totdeauna" (Iuda 1, 3). Soborniceasca inseamna si faptul ca Biserica este universala. Ea cuprinde toti oamenii, intregul pamant. "Ca asa a iubit Dumnezeu lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat" (Ioan 3, 16). Tot asa cum nu se afla deosebire inlauntrul dragostei lui Dumnezeu, la fel si Biserica isi intinde bratele catre lume, "unde nu este elin si iudeu, taiere imprejur si netaiere imprejur, barbar, scit, rob ori liber" (Col. 3, 11). Dragostea lui Dumnezeu este atotcuprinzatoare; 
tot asa, Biserica este sobomiceasca. 

Apostoleasca. Biserica e apostoleasca fiindca invata ceea ce au invatat Apostolii si isi poate infatisa existenta in chip istoric pana la Apostoli. De pilda, Biserica crestina a Greciei a fost intemeiata de Apostolul Pavel in primele sale calatorii de propovaduire. Epistolele sale catre corinteni, tesaloniceni, filipeni au fost scrise bisericilor pe care le intemeiase in acele cetati grecesti. Biserica intemeiata de el acolo nu si-a incetat nicicand existenta. Astazi e cunoscuta ca Biserica Ortodoxa Greaca. Apostolul Petru a intemeiat biserica din Antiohia, care exista pana azi ca Biserica Ortodoxa Antiohiana. Alti Apostoli au intemeiat Biserica din Ierusalim, Alexandria si Cipru. Biserica Ortodoxa Rasariteana a existat in acele locuri inca din zilele Apostolilor. Din acele cetati si tinuturi, propovaduitorii au dus Evanghelia, Vestea cea Buna a lui Iisus, in alte tari: Rusia, Ucraina, Serbia, Romania, Bulgaria etc. Aceasta familie de Biserici autocefale e cunoscuta azi ca Biserica Ortodoxa Rasariteana. 
 
Astfel Biserica Ortodoxa este continuarea legiuita si istorica a Bisericii de la inceput. Ea are aceeasi credinta, acelasi duh, aceeasi vietuire. "Aceasta e credinta apostoleasca, aceasta e credinta Parintilor, aceasta e credinta ortodoxa, aceasta credinta a intemeiat lumea" (Vecernia Duminicii Ortodoxiei). 
 
Biserica este atat vazuta, cat si nevazuta. Biserica vazuta este Biserica Luptatoare, pe pamant. Biserica nevazuta este Biserica Biruitoare, in ceruri, "Ierusalimul cel ceresc ... zeci de mii de ingeri in adunare sarbatoreasca ... Biserica celor intai nascuti cari sunt scrisi in ceruri" (Evr. 12, 22-23). Hristos a fagaduit ca portile iadului nu vor birui Biserica (Matei 16, 18) si ca El va fi cu ea pana la sfarsitul veacului (Mat. 28, 20). Sfantul Pavel numeste Biserica "stalp si temelie a adevarului" (I Tim. 3, 15).
 
Parintele Anthony Coniaris